lørdag 20. april 2013

Tenkeklut


Når jeg ikke helt vet hva jeg skal strikke, hender det jeg strikker en "tenkeklut". Jeg pleier da som regel å ha funnet på noe nytt å strikke før jeg er ferdig med kluten.
Litt bommulsgarn er alt som skal til, så tar det ikke ang tid før kluten er ferdig. Ble kluten ferdig før du fant ut neste ting du har lyst til å strikke? Ja da kan du jo strikke en til kanskje. Eller var det så gøy å strikke klut at du fant ut at neste ting på strikkelista skulle bli en klut! 


Oppskrift
Mål: 24cm x 24cm
Garntype: Bomull
Garnmengde: ca 50 g
Pinnestr: 4 eller 4,5

Legg opp 42m med dobbel tråd på pinne 4 eller 4,5. Jeg har brukt 4 på denne kluten. Strikk 3 riller (6 pinner r). Videre strikkes de 3 første og de 3 siste maskene rett på alle pinner. Det blir da en ramme med rillestrikk rundt kanten. Innenfor disse 3 maskene i kantene strikkes det dobbel perlestrikk. (2 r, 2 vr ut pinnen. Neste pinne strikkes likt. Så på nestepinne igjen forskyves mønsteret slik at du strikker r over vr og vr over r). Fortsett perlestrikk til kluten er nesten like lang som den er bred. Strikk så 3 riller og fell av.

Om du ønsker andre mål på kluten ender du bare på antall masker du legger opp og antall omganger du strikker. 

Ønsker deg en fin lørdag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...